Kontaktujte nás | Jazyk: čeština English
Název: | Čtení dětem v rodině: výzkum důvodů, parametrů a praktik |
Autor: | Gavora, Peter |
Typ dokumentu: | Recenzovaný odborný článek (Czech) |
Zdrojový dok.: | Pedagogická orientace. 2018-04-30, vol. 28, issue 1, p. 25 |
ISSN: | 1805-9511 (Sherpa/RoMEO, JCR) |
DOI: | https://doi.org/10.5817/pedor2018-1-25 |
Abstrakt: | Tato empirická studie popisuje situaci čtení dětem v rodině. Cílem bylo zjistit důvody, proč rodiče dětem čtou, frekvenční parametry čtení a čtenářských praktik rodičů a dětí. Výzkumný soubor tvořilo 240 respondentů – rodičů, jejichž děti navštěvovaly mateřskou školu. Výzkumným nástrojem byl dotazník s 52 položkami agregovanými do 17 proměnných. Zjištěné základní parametry čtení dětem jsou vesměs příznivé. Většina zkoumaných rodičů čte dětem frekventovaně, dostatečně dlouho a číst začala v průměru před druhým rokem věku dítěte. Děti ve velké většině zkoumaných rodin vlastnily 30 nebo více knih. Byly zjištěny silné rozvojové a emocionální důvody pro dítě. Rodiče při čtení facilitují porozumění, podporují uvažování o postavách příběhu a stimulují dítě k vlastní naraci obsahu. Slabší je podpora pregramotných činností, tedy aktivit s písmeny, slovy a čísly. Specifický aspekt této studie spočíval v nahlížení na dítě z hlediska aktérství, tedy dítětem iniciovaného a realizovaného konání. Děti z tohoto výzkumného souboru projevovaly o čtení dosti velký zájem, v dyádě čtení se chovaly proaktivně, produkovaly vlastní verze příběhů a své rodiče při čtení monitorovaly. |
Plný text: | https://journals.muni.cz/pedor/article/view/9161 |
Zobrazit celý záznam |