Kontaktujte nás | Jazyk: čeština English
dc.title | Konstrukce a modely multikulturních kompetencí | cs |
dc.title | Construction and models of multicultural competences | en |
dc.contributor.author | Hladík, Jakub | |
dc.relation.ispartof | Pedagogická orientace | |
dc.identifier.issn | 1211-4669 Scopus Sources, Sherpa/RoMEO, JCR | |
dc.date.issued | 2010 | |
utb.relation.volume | 20 | |
utb.relation.issue | 4 | |
dc.citation.spage | 26 | |
dc.citation.epage | 46 | |
dc.type | article | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Česká pedagogická společnost (ČPdS) | cs |
dc.subject | multikulturní kompetence | cs |
dc.subject | modely multikulturních kompetencí | cs |
dc.subject | multikulturní výchova | cs |
dc.subject | multicultural competences | en |
dc.subject | models of multicultural competence | en |
dc.subject | multicultural education | en |
dc.description.abstract | Studie je zaměřena na multikulturní kompetence, které tvoří významnou součást teorie multikulturní výchovy a vzdělávání. Autor se soustředí na definování multikulturních kompetencí a jejich vývoj a dále na vybrané modely multikulturních kompetencí. Modely multikulturních kompetencí (Hierarchický, Pyramidový, AKS, ICC a Procesní) jsou zde analyzovány především z hlediska jejich konstrukce a konstrukčních prvků. Cílem studie je podat přehled o problematice modelů multikulturních kompetencí, provést jejich základní klasifikaci za pomoci vybraných modelů a poukázat na některé rozdíly, které se mezi uvedenými modely vyskytují. | cs |
dc.description.abstract | The paper is focused on multicultural competences which are an important part of multicultural education. The author focuses on multicultural competences definition and development, and then on selected models of multicultural competences. Models of multicultural competences (Hierarchical, Pyramid, AKS, ICC and Process) are analyzed in the light of their construction and construct elements. The aim of this paper is to provide a basic presentation of multicultural competences? models, accomplish their basic classification and show some differences between the above mentioned models. | en |
utb.faculty | Faculty of Humanities | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10563/1001617 | |
utb.identifier.rivid | RIV/70883521:28150/10:63510011!RIV11-MSM-28150___ | |
utb.identifier.obdid | 43863164 | |
utb.source | j-riv | |
utb.contributor.internalauthor | Hladík, Jakub | |
utb.fulltext.affiliation | Jakub Hladík Ústav pedagogických věd, Fakulta humanitních studií Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně Mgr. Jakub Hladík, Ph.D., Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií, Ústav pedagogických věd, Mostní 5139, 760 01 Zlín, e-mail: hladik@fhs.utb.cz | |
utb.fulltext.dates | - | |
utb.fulltext.references | BANKS, J. A. (ed.). Multicultural Education: Transformative Knowledge and Action. London, New York: Teachers College Press, 1996. BANKS, J. A. An Introduction to Multicultural Education. Boston: Ally and Bacon, 2002. BANKS, J. A. (ed.). Handbook of Research on Multicultural Education. San Francisco: Jossye-Bass, 2004a. BANKS, J. A. (ed.). Diversity and Citizenship Education. San Francisco: Jossye-Bass, 2004b. BANKS, J. A., BANKS, C. A. (ed.). Multicultural Education: issues and perspectives. Hoboken: Wiley, 2005. BURYÁNEK, J. et al. Interkulturní vzdělávání: příručka nejen pro středoškolské pedagogy. Praha: Člověk v tísni, 2002. BYRAM, M. Teaching and assessing intercultural communicative competence. Clevedon: Multilingual Matters, 1997. CASTELLANOS, J. et al. Student affairs professionals’ self-report of multicultural competence: understanding awareness, knowledge, and skills. NASPA Journal, 2007, roč. 44, č. 4, s. 643–663. CÍLKOVÁ, E., SCHÖNEROVÁ, P. Náměty pro multikulturní výchovu: poznáváme jiné národy. Praha: Portál, 2007. COLLIER, M. J. Cultural and intercultural communication competence: Current approaches and directions for future research. International Journal of Intercultural Relations, 1989, roč. 13, č. 3, s. 287–302. DEARDORFF, D. K. Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization at Institutions of Higher Education in the United States. Dissertation. North Carolina, Raleigh: North Carolina State University, 2004. DEARDORFF, D. K. Identification and Assessment of Intercultural Competence as a Student Outcome of Internationalization. Journal of Studies in International Education, 2006, roč. 10, č. 3, s. 241 až 266. DUARTE, E. M., SMITH, S. Foundational Perspectives in Multicultural Education. New York: Longman, 2000. FANTINI, A. E. A Central Concern: Developing Intercultural Competence. In SIT Occasional Papers Series Addressing Intercultural Education, Training & Service. Spring 2000. [online]. [cit. 11-05-2010]. Dostupné na: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.117.8512\&rep=rep1\&type=pdf#page=33 FANTINI, A. E. Exploring and Assessing Intercultural Competence. [online]. [cit. 21-10-2010]. Dostupné na: http://www.experiment.org/documents/FinalGSIResearchReport12.06.pdf GRANT, C. A., LADSON-BILLINGS, G. Dictionary of Multicultural Education. Phoenix: The Oryx Press, 1997. GULOVÁ, L., ŠTĚPAĚOVÁ, E. (ed.). Multikulturní výchova v teorii a praxi. Brno: Katedra sociální pedagogiky PdF MU, 2004. HARDING, N. The Ethnography Project: A Method for Increasing Sensitivity in Teacher Candidates. In Multicultural Pavilon. Research Room. 2005 [online]. [cit. 12-04-2010]. Dostupné na: http://www.edchange.org/multicultural/papers/ethnography.html HIRT, T. Svět podle multikulturalismu. In HIRT, T., JAKOUBEK, M. (ed.). Soudobé spory o multikulturalismus a politiku identit. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2005. HLADÍK, J. Multikulturní výchova: Socializace a integrace menšin. Zlín: UTB, 2006. CHEN, G. M., STAROSTA, W. J. Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Communication Yearbook, 1996, roč. 19, s. 353–383. JANEBOVÁ, E. Interkulturní komunikace ve škole. Praha: Fortuna, 2010. JANÍK, T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido, 2005. KLIEME, E., MAAG-MERKI, K., HARTIG, J. Kompetence a jejich význam ve vzdělávání. Pedagogická orientace, 2010, roč. 20, č. 1, s. 104–119. KNECHT, P. et al. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problému ve výuce na základních školách. Orbis scholae, 2010, roč. 4, č. 3 (v tisku). MANNING, M. L., BARUTH, L. G. Multicultural Education of Children and Adolescents. Boston: Allyn and Bacon, 2004. MORGENSTERNOVÁ, M. Psychologická problematika interkulturních dovedností – výcvikové programy. Pedagogická orientace, 2006, č. 3, s. 19–31. MORGENSTERNOVÁ, M., ŠULOVÁ, L. et al. Interkulturní psychologie: Rozvoj interkulturní senzitivity. Praha: Karolinum, 2007. MUELLER, J. A., POPE, R. L. The relationship between multicultural competence and white racial consciousness among student affairs practitioners. Journal of College Student Development, 2001, roč. 42, č. 2, s. 133–144. NĚMEČKOVÁ, I. My a ti druzí. [CD-ROM]. Praha: Multikulturní centrum Praha, 2003. PONTEROTTO, J. G., BALUCH, S., GREIG, T., RIVERA, L. Teacher multicultural attitude survey. Educational and Psychology Measurement, 1998, roč. 58, č. 6, s. 1002–1016. POPE, R. L., REYNOLDS, A. L. Student affairs core competencies: Integrating multicultural awareness, knowledge, and skills. Journal of College Student Development, 1997, roč. 38, č. 3. s. 266 až 277. POPE, R. L., REYNOLDS, A. L., MUELLER, J. A. Multicultural competence in student affairs. San Francisco: Jossey-Bass, 2004. PRŮCHA, J. Etnopedagogika. Pedagogika, 2002, roč. 52, č. 2, s. 195–205. PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. 4. akt. vyd. Praha: Portál, 2003. PRŮCHA, J. Multikulturní výchova: Příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006. PRŮCHA, J. Interkulturní komunikace. Praha: Grada, 2010. RÄSÄNEN, R. Kompetencia učitel’a pre multikultúrnu výchovu a jej rozvíjanie. In MISTRÍK, E. et al. Kultúra a multikultúrna výchova. Bratislava: IRIS, 1999. ROTHWELL, W. J., LINDHOLM, J. E. Competency identification, modeling and assessment in the USA. International Journal of Training and Development, 1999, roč. 3, č. 2, s. 90–105. SLEETER, C. E., GRANT, C. A. Making Choices for Multicultural Education. Hoboken: John Wiley, 2007. SUE D. W. et al. Multicutural Counseling Competencies and Standards: A Call to the Profession. Journal of Counseling and Development, 1992, roč. 70, č. 4, s. 477–486. VETEŠKA, J., TURECKIOVÁ, M. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. | |
utb.fulltext.sponsorship | - | |
utb.fulltext.projects | - |