Publikace UTB
Repozitář publikační činnosti UTB

Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých

Repozitář DSpace/Manakin

Zobrazit minimální záznam


dc.title Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých cs
dc.title Andragogics as theory of education and upgrading of adults en
dc.contributor.author Balvín, Jaroslav
dc.identifier.isbn 978-80-86798-16-5
dc.date.issued 2011
dc.type book
dc.language.iso cs
dc.publisher Hnutí R, Praha
dc.subject Andragogics,pedagogy en
dc.subject theory of educating and enlightening of adults en
dc.subject similitude to Plato's cave. Socrates' shock proces en
dc.subject Plato's triangle. en
dc.description.abstract Andragogika je mladou vědní disciplinou, která od devadesátých let dvacátého století navazuje na dřívější tzv. pedagogiku dospělých, nebo spíše teorii výchovy a vzdělávání dospělých. Základem pojmu je řecké slovo anér-muž a agoge-vést. Doslovně je to tedy vedeni muže. v rozšířené verzi vedeni dospělých. Andragogika je tedy nová vědní disciplina, která je vymezeno jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých. V rámci teorie jsou vymezovány pojmy, které tvoří základ andragogické teorie. S tím souvisí i diskuse o vztahu andragogiky k pedagogice. o roli andragogů jako profesionálů, jejich kompetencích, o cílových skupinách, kterými se andragogika zabývá. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých se neobejde ani bez filozofických souvislostí. V této souvislosti je edukace dospělých a péče o dospělého člověka objasňován s pomocí antických filozofii a jejich filozofických systémů. Mezi nimi to je podobenství o Platónově jeskyni jako symbolu cesty dospělého od nevědomosti a životě v předsudcích k svobodě a autonomii. Tzv. Platonův trojúhelník ukazuje vztah mezi člověkem (Já), jsoucnem (to, co je) a absolutním duchem (myšlenkové bohatství lidstva). V tomto trojúhelníku se člověk nejenom nachází, ale také se rozhoduje a volí svoji vlastní životni cestu. Tento obraz přerodu člověka v autonomní bytost je podtržen výchovnou metodou filozofa Sokrata, která je nazývána otřesovým procesem. Je to vývoj vědomí člověka, které ovlivňuje a řídí vychovatel,od zahanbeni ze špatné situace, ve které člověk žije, přerod k údivu, že existuji i věci, pro které stojí za to žít, až k zájmu o ideu, o naplnění skutečného smyslu života. cs
dc.description.abstract Andragogics is a young scientific discipline that ties onto fonner practices of teaching adults since the 1990's or theorv of teachin2 and educatin2 adults. The term is derived from a Greek word, aner, meaning man, and agoge, meaning guide. Therefore, the x-erbatim meaning is "man guidance", as an extended version of guiding adults. Andragogics is actually a new field of science that is defined as a theory of educating and enlightening adults. In tenis of theory, the discipline involx-es delimitations of concepts that form the base of andragogic theory. This leads onto discussions about the relationship and interaction of andragogics with pedagogy, the role of andragogists as professionals. This image of man’s transforination into an autonomous being is underlined in the educational method of the philosopher Socrates and is called the shock process. It is a process of developing man' s minci under the guidance of a teacher and it starts at the point of feehng embarrassment ox-er oile's had Irving conditions to experiencing astonishment that there exist things that are worth Irving for and, eventually. evocation of interest in ideas and genuine fulfillment of the very sense of living. en
utb.faculty Faculty of Humanities
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/1004372
utb.identifier.rivid RIV/70883521:28150/11:43865365!RIV12-MSM-28150___
utb.identifier.obdid 43865369
utb.source b-riv
dc.date.accessioned 2015-05-27T12:16:58Z
dc.date.available 2015-05-27T12:16:58Z
dc.description.sponsorship V
dc.format.extent 95
utb.identifier.utb-sysno 85307
utb.identifier.nkp 005308038
utb.contributor.internalauthor Balvín, Jaroslav
Find Full text

Soubory tohoto záznamu

Zobrazit minimální záznam