Contact Us | Language: čeština English
Title: | Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých |
Author: | Balvín, Jaroslav |
Document type: | Book (Czech) |
Publisher: | Hnutí R, Praha |
Page count: | 95 |
ISBN: | 978-80-86798-16-5 |
Abstract: | Andragogika je mladou vědní disciplinou, která od devadesátých let dvacátého století navazuje na dřívější tzv. pedagogiku dospělých, nebo spíše teorii výchovy a vzdělávání dospělých. Základem pojmu je řecké slovo anér-muž a agoge-vést. Doslovně je to tedy vedeni muže. v rozšířené verzi vedeni dospělých. Andragogika je tedy nová vědní disciplina, která je vymezeno jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých. V rámci teorie jsou vymezovány pojmy, které tvoří základ andragogické teorie. S tím souvisí i diskuse o vztahu andragogiky k pedagogice. o roli andragogů jako profesionálů, jejich kompetencích, o cílových skupinách, kterými se andragogika zabývá. Andragogika jako teorie výchovy a vzdělávání dospělých se neobejde ani bez filozofických souvislostí. V této souvislosti je edukace dospělých a péče o dospělého člověka objasňován s pomocí antických filozofii a jejich filozofických systémů. Mezi nimi to je podobenství o Platónově jeskyni jako symbolu cesty dospělého od nevědomosti a životě v předsudcích k svobodě a autonomii. Tzv. Platonův trojúhelník ukazuje vztah mezi člověkem (Já), jsoucnem (to, co je) a absolutním duchem (myšlenkové bohatství lidstva). V tomto trojúhelníku se člověk nejenom nachází, ale také se rozhoduje a volí svoji vlastní životni cestu. Tento obraz přerodu člověka v autonomní bytost je podtržen výchovnou metodou filozofa Sokrata, která je nazývána otřesovým procesem. Je to vývoj vědomí člověka, které ovlivňuje a řídí vychovatel,od zahanbeni ze špatné situace, ve které člověk žije, přerod k údivu, že existuji i věci, pro které stojí za to žít, až k zájmu o ideu, o naplnění skutečného smyslu života. |
Physical copies: | Copies in TBU Library catalogue |
Show full item record |