Publikace UTB
Repozitář publikační činnosti UTB

Beliefs of student of teaching: A case study

Repozitář DSpace/Manakin

Zobrazit minimální záznam


dc.title Beliefs of student of teaching: A case study en
dc.contributor.author Kutálková, Kateřina
dc.relation.ispartof Education, Health and ICT for a Transcultural World
dc.identifier.issn 1877-0428 Scopus Sources, Sherpa/RoMEO, JCR
dc.date.issued 2017
utb.relation.volume 237
dc.citation.spage 1160
dc.citation.epage 1165
dc.event.title 7th International Conference on Intercultural Education - Education, Health and ICT - From a Transcultural Perspective (EDUHEM)
dc.event.location Almería
utb.event.state-en Spain
utb.event.state-cs Španělsko
dc.event.sdate 2016-06-15
dc.event.edate 2016-06-17
dc.type conferenceObject
dc.language.iso en
dc.publisher Elsevier Science B.V.
dc.identifier.doi 10.1016/j.sbspro.2017.02.172
dc.relation.uri https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042817301726
dc.subject case study en
dc.subject convictions en
dc.subject motivations for study en
dc.subject student of teaching en
dc.description.abstract This contribution is part of the research project "Teachers' beliefs on the pedagogical use of children's preconceptions". The paper presents some of the principal outcomes of the research study focused on the beliefs of a student of teaching. The main objective of the research was to ascertain motivations for study and then for work as a teacher and identify the key factors which affect this role. The means for this identification was a qualitative design case study. The results of the analysis of data obtained lead to a representation of a teaching student, his motivations for working in the teaching profession and his convictions on the teaching profession. (C) 2016 The Authors. Published by Elsevier Ltd. en
utb.faculty Faculty of Humanities
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10563/1007192
utb.identifier.obdid 43876949
utb.identifier.wok 000400858900180
utb.source d-wok
dc.date.accessioned 2017-09-03T21:39:58Z
dc.date.available 2017-09-03T21:39:58Z
dc.description.sponsorship IGA [IGA/FHS/2016/001]
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International
dc.rights.uri https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rights.access openAccess
utb.contributor.internalauthor Kutálková, Kateřina
utb.fulltext.affiliation Kateřina Kutálková* Tomas Bata University in Zlin, Faculty of Humanities, Mostni 5139, 760 01, Zlin, Czech Republic * Corresponding author. E-mail address: kkutalkova@fhs.utb.cz
utb.fulltext.dates -
utb.fulltext.references Bandura, A. Self-efficacy: the exercise of control. New York: W.H. Freeman and Company, c1997, ix, 604 s. Bendl, S.. Školní kázeň v teorii a praxi: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2011. Blatný, M. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. Psyché (Grada). Dvořák, D. Česká základní škola: vícepřípadová studie. Praha: Karolinum, 2010. Hartl, P. Hartlová, H.. Psychologický slovník. Vyd. 1. Praha: portál, 2000, 774 s. Isbn 80-7178-303-x. Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha, Karolinum, 1997. Hlaďo, P..Názory žáků a rodičů na význam vzdělání a profese pro životní úspěch a spokojenost Pedagogika.sk, 2012, ročník 3, č. 4: 213-231 Janssesns,S.-Kelchtermans,G.Subjective theories and professional self of beginning teachers. Paper presented at the annual meeting of the American educational Research Association, Chicago, 1997 Kagan, D. M. (1992). Professional growth among preservice and beginning teachers. Review of Educational Research Summer, 6(2), 129–169. Kohoutek, R., Ocetková I., Štěpaník J.. Základy sociální psychologie. Brno: CERM, 1998. Kosová, B. (2012). Vysokoškolské vzdělávanie učiteľov. Vývoj, analýza, perspektivy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela Korthagen, F. A. J. (1992). Techniques for stimulating reflection in teacher education seminars. Teaching and Teacher Education, 3, 265–274 Mtika, P., & Gates, P. (2010). Developing learner-centred education among secondary trainee teachers in Malawi: The dilemma of appropriation and application. International Journal of Educational Development, 30(4), 396-404. Mareš, J, Ouhrabka, M. Žákovo pojetí uciva. Pedagogika, 1996,c. 1, s. 83–94. Mareš, J. Beneš J,Proměny studia učitelství na pedagogických fakultách v čr v letech 2000−2012 dané boloňským procesem in Pedagogika , roč. 4, č. 2. 2013, s. 427-459 Lukas, J. (2007). Vývoj učitele: přehled relevantních teorií a výzkumů (1. část). Pedagogika, 57(4), 364-379. Pravdová, B. (2013a). Já jako učitelka: profesní sebepojetí studentky učitelství v posledním ročníku pregraduální přípravy. Pedagogická orientace 23(2), 174–194 Průcha, J. Moderní pedagogika. 2. přepracované a aktualizované vydání. Praha: Portál, 2005. Reichel, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. Sociologie (Grada). Rimm-Kaufman, S. E., Storm, M. D., Sawyer, B. E., Pianta, R. C., & Laparo, K. M. (2006).The Teacher Belief Q-Sort: A measure of teachers’ priorities in relation to disciplinary practices, teaching practices, and beliefs about children. Journal of School Psychology,44(2), 141-165. Rokeach, Milton. Beliefs attitudes and values: a theory of organization and change. San Francisco: Jossey-Bass publishers, 1968, xvi, 214 s. Sang, G., Valcke, M., van Braak, J., & Tondeur, J. (2009). Investigating teachers‘ educational beliefs in Chinese primary schools: socioeconomic and geographical perspectives. Asia- -Pacific Journal of Teacher Education, 37(4), 363-377. Straková, J., Spilková, V., Friedleandaerová, H., Hanzák, T., & Simonová, J. (2013, v tisku). Profesní přesvědčení učitelů základních škol a studentů fakult připravujících budoucí učitele in Pedagogika, roč. 64, č. 1, 2014, s. 34-65. Štech, 1994. In Švec, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů. Brno. Paido, 1999 Švaříček, R. a K. Šeďová. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Švec, V. Pedagogická příprava budoucích učitelů. Brno. Paido, 1999 Valli, L. (1997). Listening to other voices: A description of teacher education in the United States. Peabody Journal of Education, 72(1), 67-88. Wiegerová, A., Vávrová, S. (eds.). Učiteľovo myslenie a uvažovanie. Bratislava: OZ V4, 2011. s. 48-60, 13 s. Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a změně některých předpisů. [online]. [cit. 2016-08-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/dokumenty/aktualni-zneni-zakona-opedagogickych-pracovnicich-k-1-lednu
utb.fulltext.sponsorship Author thanks Petr his participation. This paper was written with the support of the grant agency IGA, number: IGA/FHS/2016/ 001 .
utb.wos.affiliation [Kutalkova, Katerina] Tomas Bata Univ Zlin, Fac Humanities, Mostni 5139, Zlin 76001, Czech Republic
Find Full text

Soubory tohoto záznamu

Zobrazit minimální záznam

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International Kromě případů, kde je uvedeno jinak, licence tohoto záznamu je Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 International